lauantai 15. heinäkuuta 2017

Osakkeita joihin en itse sijoittaisi

Tällä kertaa ajattelin tarinoida teille muutamasta yhtiöstä, joihin en tällä hetkellä koskisi sillä kuuluisalla pitkällä tikullakaan. Korostan jo nyt sitä, että vaikka minä en yhtiöön sijoittaisi rahojani, yhtiö voi olla silti kannattava sijoitus. Siksi ei kannata ottaa nokkiinsa mikäli tekstistä löytyy sinun salkustasi löytyvä yhtiö. Teksteissä olen pyrkinyt käyttämään mahdollisimman paljon omaa pohdintaani. Kerron vain sen, miksen itse rahojani kyseisiin yhtiöihin sijoittaisi.



Kotipizza

Aivan aluksi todettakoon että olen vilja-allergikko, enkä täten normaalia pizzaa syö. Siksi olen ehkä huono analysoimaan pizzayhtiötä. Sijoittajalegenda Warren Buffet ohjeisti olemaan sijoittamatta sellaiseen, mistä ei itse ymmärrä. Allergikkona en ymmärrä pizzojen päälle, joten tämä olisi jo sellaisenaan varmaan yksi hyvä syy olla sijoittamatta Kotipizzaan.

Nyt asiaan. Kotipizza on ollut varmaan viime vuosien listautujista yksi parhaiten onnistuneista yhtiöistä. Se on melko uniikki yhtiö Helsingin pörssissä, sillä ruokaan liittyviä yrityksiä meillä on ainoastaan HK Scan, Atria ja Apetit, sekä juomayhtiö Olvi. Ja näistä yksikään ei kilpaile samoilla markkinoilla Kotipizzan kanssa. Kotipizzalla on erilaisia hyviä innovaatioita, kuten oma älypuhelinsovellus tai mahdollisuus ostaa pizza osamaksulla. Toki kannattaa miettiä ovatko osamaksu-pizzan ostajat sitten sitä osaa kansasta, jotka jättää kylmästi laskut maksamatta eivätkä maksuhäiriömerkinnät tunnu mistään. Tästä huolimatta Kotipizzalla on erittäin vahva brändi Suomessa.

Mutta kuinka pitkälle Suomessa voi pötkiä pelkän brändin avulla? Vaikka Kotipizza onkin pörssissä ainoa pikaruokala, niin kilpailua on muuten kaupunkien keskustat täynnä. Varmaan jokaisesta Suomen tuppukylästäkin löytyy ainakin yksi ulkomaalaistaustaisten ihmisten pyörittämä pitseria. Näissä hinnat ovat poikkeuksetta selvästi Kotipizzaa halvempia. Lisäksi pizzat ovat yleensä pikkupitserioissa isompia kuin Kotipizzassa, joten voidaankin puhua puolta halvemmista pizzoista ainakin kokoon suhteutettuna. Monista pitserioista on saanut myös halvalla olutta pizzan kylkeen, tietääkseni kaljaa ei saa pizzan kaveriksi Kotipizzasta ollenkaan. Nämä pikkupitseriat tosin ovat olleet välillä jopa niinkin halpoja, että poliisikin on alkanut epäilemään alle kuuden euron pizzoja verovilpiksi.

Kotipizza on franchising-ketju, eli toisin sanoen siinä ihmiset voivat ostaa ravintolalleen Kotipizzan nimen, brändin ja pizzojen reseptit. Riski siirtyy näin Kotipizzalta franchising-yrittäjälle. Tuloja emoyhtiö saa yrittäjiltään niin raaka-aineiden oston, kuin myös myynnin provikan osalta. Tosin mikään kultakaivos Kotipizza ei tunnu yrittäjilleen olevan. Eräs tuttavani oli vastaavanlainen yrittäjä noin 20 vuotta, ja hän koki sen ajan erittäin raskaaksi kaikin puolin. Tuttavani ehti lopettaa yrittäjän hommat ennen vuoden 2014 "Kotipizzan franchising-kohua". Siinä useat eri franchising-yrittäjät valittivat miten Kotipizzan pyörittäminen ei kannata. Närää aiheutti mm. se, että yrittäjät velvoitetaan ostamaan raaka-aineensa Kotipizzan kautta, kun tukusta saisivat samat raaka-aineet halvemmalla. Myös provisiot olivat kovat, sillä rojaltit maksetaan bruttoliikevaihdosta josta vähennetään kaikki kulut. Joku äkkinäinen voisi sanoa että pitäähän Kotipizzan maksimoida tulonsa. Kannattaa kuitenkin muistaa että Kotipizza on yhtä kuin franchising-yrittäjänsä. Yhtiön tulos on riippuvainen täysin yrittäjien työpanokseen. Pidemmän päälle on tärkeää että touhu on kannattavaa myös yrittäjälle itselleen. Ilmeisesti jotain Kotipizza on tehnyt tuon kohun jälkeen asialle, sillä sen jälkeen vastaavia uutisia ei ole enää tullut.

Tokmanni

Tokmannia käsittelin jo kesäkuussa eräässä tekstissäni. Siinä kirjoittelin Tokmannista sen tulosvaroituksen jälkeen seuraavaa:

"Mitä taas tulee Tokmanniin, en siihen rahojani ole ikinä laittanut, enkä myöskään ajatellut laittaa. Halpaketjuilla on sellainen ongelma, että porukka ei ole järin uskollisia niille. Jos joku tuote on halvempi toisessa halpaketjussa, asiakkaat ostavat sen sieltä. Tokmannilla ei ole myöskään mielestäni minkäänlaista brändiarvoa ja Tokmanni on lisäksi valitettavan pieni yhtiö. Halpaketjut voivat olla hyviä sijoituksia jos ne täyttävät nämä tekijät, esim. Ruotsista Ikea ja H&M (joista jälkimmäiselläkään ei ole nyt häävisti mennyt). Tokmanni ei tule hetkeen päätymään omaan salkkuuni. Ei vaikka he itseään ovat joskus hyvänä ja vakaana osingonmaksajayhtiönä mainostaneet."


Olen yhä täysin silloisteni sanojen takana. Mitään korjausliikettä Tokmanni ei ole minun silmissäni nähnyt.

Kilpailu halpakauppojen genressä on kova. Pelkästään Jyväskylästä Tokmannin kilpailijoiksi voisin sanoa Clas Ohlsonin, Hong Kongin, Bilteman ja Motonetin. Ja hieman Jyväskylän ulkopuolella Muuramessa on vielä Halpa-Halli. Lisäksi kilpailijaksi voi hyvin laskea nettikaupat. Itse olen välttänyt monet asioinnit edellä mainituissa liikkeissä eBayn ansiosta. Ostokset voi suorittaa samalta istumalta blogin kirjoittelun lomassa ja usein vieläpä murto-osalla siitä hinnasta mitä nuo kivijalkakaupat tarjoavat. Toki rehellisyyden nimissä täytyy todeta että kivijalkakaupasta saan tuotteen käsiini heti, paketin tulo jostain Kiinasta saattaa viedä viikkoja. Eiköhän nettikauppa tule tulevaisuudessakin vain kasvamaan entisestään, ja kivijalkakauppojen myynti vähenemään. Tokmannilla on jonkinlainen nettikauppa, mutta sitä ei voi mitenkään kilpailijoitansa parempana pitää. Verkkokauppaan tulisi panostaa selvästi tulevaisuudessa.



Tokmannilla tuntuu olevan samoja piirteitä kuin Keskolla, eli ne elävät tarjouksilla. Liikkeeseen otetaan muutama sisäänheittotuote (pakko mainita ne kuuluisat ämpärit tässä vaiheessa), ja luotetaan siihen että asiakkaat niitä hakiessaan ostavat muutakin. Muutenhan valikoima on suppeampaa ja kalliimpaa kuin esim. Prismassa. Valikoimat Tokmannissa ovatkin pääasiassa täynnä kiinaromua tai muita "halpismerkkejä". Laatutuotteita hakeva ei löydä Tokmannista juuri mitään, vaan joutuu suosiolla marssimaan muihin liikkeisiin.

Tokmannia kehuvat tarttuvat usein myös tukityöllistettyyn ja työharjoittelua suorittaviin työntekijöihin. Ilmeisesti Tokmanni käyttää usein tätä ns. "halpaa työvoimaa". En ole tästä mitään virallista lähdettä huomannut, mutta hyvinkin mahdollista sillä eräs tuttavani on tälläkin hetkellä jonkinlaisessa työharjoittelussa Tokmannissa. Kehujien mielestä Tokmanni saa etulyöntiaseman käyttäessään näitä tukityöllistettyjä sekä työharjoitteluja, sillä heille palkkaa pitää maksaa vähemmän kuin muille. Tämäkin on mielestäni huono perustelu. Ensinnäkin tukityöllistetyt tarvitsevat varmaan vielä normaaliakin enemmän työhönopastusta, mikä tarkoittaa sitä että opastajienkin työtahti hidastuu. Toiseksi, "palkattomasta työssä" on erilaisia moraalisia ongelmia. Jos näitä tapauksia aletaan käyttämään väärin, seurauksena tulee äkkiä kansan keskuudessa boikotti ja jopa pääsy Orjafirmojen Facebook-sivulle.


Kamux

Autokauppa Kamuxia välttelen kahdesta eri syystä. Ensimmäinen syy on ollut tapetilla viimeisen parin vuoden aikana useasti. Kamuxin ensimmäinen pörssilistautumisyritys vuonna 2016 karahti kiville verovilpin takia. Vanha työntekijä käräytti miten yhtiö maksaa osan palkasta pimeästi polttoaineena. Käry oli niin suuri, että se perui listautumisen kokonaan. Uusi yritys oli vuotta myöhemmin, ja silloinkin vanhat työntekijät antoivat loskan lentää Kamuxin tuulilasille. Vaikka kärhämät Verottajan kanssa olivat selvitetty, toimintatavat olivat vielä kaukana. Kamux joutuikin melkoiseen ryöpytykseen mediassa. Ongelmia tuntui löytyvän vähän kaikkialta. Minäkin näin jo jollain foorumilla ilkeän hauskan kommentin, missä todettiin Kamuxin olevan siinä mielessä monipuolinen autoliike, että normaali autoliike huijaa vain asiakasta, Kamux asiakkaan lisäksi myös Verottajaa sekä työntekijöitään.

Vitsit sikseen. Median ryöpytys meni osaltaan myös hitusen överiksi. Esimerkiksi Arvopaperi julkisti miten Kamuxin johto oli piiskannut myyntilukujaan ennen antia. Tässä en näe itse mitään poikkeavaa. Jos minulla olisi listautuva yhtiö käsissäni, totta kai käskisin työntekijöitä ottamaan "loppukirin" ennen listautumista, jotta antiesitteeseen on lyödä mahdollisimman hyvät lukemat piensijoittajille. En ihmettele tätä toimintaa pätkääkään. Sitä taas ihmettelen, että Kamuxin anti tosiaankin ylimerkittiin kaikesta huolimatta. Tuntuu että mikään ei riitä tällä hetkellä, kun hyvinkin epämääräisten listautuvien yhtiöiden osakkeet revitään käsistä. Joku voisi sanoa että meno on kuin 2000-luvun alun IT-kuplan aikaan.

Noh, jätetään Kamuxin epäselvyydet nyt tähän. Toinen syy miksi en Kamuxia haluaisi ikinä omistaa, on yhtiö itsessään. En näe autokauppaa mitenkään hyvänä liiketoimintana. Jos sijoittaisin autokauppaan, vaatisin että yhtiöllä tulisi olla myös omat huoltopalvelut sekä uusien autojen myynti. Kamux ei huolla autoja itse, eikä se myy uusia autoja. Kamux tuntuukin vielä kilpailijoitaan enemmän keskittymään halvan hintaluokan (alle 10 000e) autoihin. Mitään tilastoa minulla ei ole, mutta uskon niiden myynnin olevan kannattamattomampaa kuin uudempien ja kalliimpien autojen myynti. Esimerkiksi Veljekset Laakkonen ei halvan hintaluokan autoja ota myyntiin, vaan myy vaihdossa tulleet halpikset eteenpäin pienemmille autoliikkeille.

Se millä Kamux pyrkii erottumaan muista, on pyrkimykset ulkomailla, mutta minä en oikein usko sen kannattavuuteen. Ulkomailta autoja uittavia pieniä autoliikkeitä on pilvin pimein, ja ei niillä ainakaan huonompi maine voi olla kuin Kamuxilla. Jos googlailee autoliikkeiden nimiä ja lisää perään sanan "kokemuksia", niin Kamuxilta tuntuu tulevan muita enemmän negatiivisia kokemuksia. Toki näitä löytyy ihan jokaiselta autoliikkeeltä, mutta Kamuxilta tuntuu vielä muitakin enemmän.

Netti on muutenkin mullistanut autokaupan viimeisen 10 vuoden aikana. Siinä missä ennen yksityisen automyyjän ainoat markkinointikanavat olivat Keltainen Pörssi (lepää rauhassa) ja marketin ilmoitustaulu, nykyään autot myydään Nettiautossa, Autotallissa tai Torissa. Ilmoitukset näkee kuka tahansa missä päin Suomea tahansa. Auton ostaminen ja myyminen ilman autokauppiasta onkin nyt helpompaa kuin koskaan. Helsingin Sanomat listasi netin yhdeksi suurimmista syistä miksi autokauppa junnaa vuodesta toiseen paikallaan, eikä kasvua alalla ole Kamuxia lukuun ottamatta. Eräs kanahäkkien suojissa toimiva autokauppias totesikin taannoin, miten internet tulisi räjäyttää:


Mikäli haluat lukea koko artikkelin, kuvan saa suuremmaksi myös tästä linkistä.

Minä jättäisin Kamuxiin sijoittamisen koska a) ongelmia Verottajan ja työntekijöiden palkanmaksun kanssa, B) brändiarvo kehno, huonoja kokemuksia myös asiakkailla ja C) ei huoltopalveluita tai uusia autoja. Jos minun pitäisi johonkin autoliikkeeseen sijoittaa rahojani, tekisin sen mieluummin vaikkapa Veljekset Laakkoseen. Siellä homma pyörii selvästi pienemmillä kohuilla.

2 kommenttia:

  1. Hienoja valintoja. Kotipizzassa on huonot pitsat. Tokmannin kävin lävitse, kamux, koska en autonmyynnistä mitään ymmärrä = isompi muoviämpäri vain. Jotkut toki jotka ovat osanneet laskukonetta käyttää, on nämäkin laskut ja nousut hyödyntäneet ja syöneet ja ostaneet kesäämpärinsä ja -autonsa todennäköisesti muualta, propsit heille siitä.

    VastaaPoista
  2. Suorastaan ihailtavaa kapeakatseisuutta sekä kuulopuheisiin että roskalehtien artikkeleihin perustuvia mielipiteitä. Jatka samaan malliin, toivon syvästi ettei kukaan perusta omia valintojaan kirjoittamaasi tekstiin :)

    VastaaPoista

Pörssiromahdus sekoittaa pakan täydellisesti - finanssikriisin muistelu, osa II

Kirjoittelin syyskuussa finanssikriisistä ja sen vaikutuksista osinkoihin . Osuin tekstilläni ilmeisesti kultasuoneen, sillä se keräsi huoma...